torsdag 17 februari 2011

Back on track

Är fortfarande förkyld och har ont i halsen när jag stiger upp på morgonen, men jag känner mig ändå lite mer "back on track" nu. Jag hatar att vara sjuk och måsta vara hemma från skolan. Även om det är nödvändigt och jag återhämtar mig så blir jag så trött och seg, det ger mig ångest. Dessutom förstör det min "rytm". Jag trivs med att följa mina rutiner och ha saker inplanerade om dagarna. Jag mår bra av att gå i skolan på dagarna, ta det lugnt på kvällarna och göra roliga saker på helgerna. Det känns underbart att säga det, förut förstörde skolan mitt liv.

Onsdag var jag tillbaka i skolan, det var en bra dag att komma tillbaka på. Tema hela dagen och vi såg på film hela dagen. Med Torbjörn såg vi en film om utvecklingen i Sveriges demokrati, det var skittråkigt och jag höll på att somna, har väl bara med mig ca 10 minuter av filmen... Men men, rätt kravlöst i alla fall. Med PO såg vi "Dead man walking", grymt bra och stark film enligt mig. Vi ska alltså börja jobba om dödsstraff, ett väldigt intressant ämne faktiskt. Själv är jag emot dödsstraff. Människor som våldtar, misshandlar, mördar osv är vidriga odjur men jag tycker ändå inte att det är rätt att avrätta dem. Vad skulle det vara bra för? Mord som mord? Nej, jag tror inte att vi kan lösa några problem i samhället genom att döda folk som straff. Vad lär vi oss av det egentligen?
Ibland kan jag tycka att Sveriges straff kan vara lite för mesiga, men då tycker jag snarare att vi kan vara lite hårdare med fängelsestraffen, de är faktiskt ganska korta och lätta att förkorta idag. Vård är också något att satsa på. Visst, alla kanske inte går att bota men alla är värda en chans till ett värdigt liv.
Att leva med någon annans blod på sina händer, någon annans liv på sitt samvete... Det är för mig ett hårdare straff än dödsstraff. Att få dö är ju nästan lite som att få slippa undan?
Nåja, det är bara mina åsikter och jag respekterar att andra har andra åsikter.

Idag har vi också haft en ganska slapp dag. Jobba med texter på engelskan, läsa Kejsarn av Portugallien på Litteraturen, se klart Gösta Berlings saga och börja skriva analys på svenskan. Äntligen känns det som att vi inte har lika mycket att göra längre, men bara för att så kommer vi säkert bli överösta med läxor och uppgifter nästa vecka...

2 kommentarer:

  1. skönt att de känns som att skolan verkar ha varit det rätta valet (: och nu när du har gjort bort att vara sjuk så är du ju säkert friskare en längre tid (:
    Åh, har också sett Dead man Walking, riktigt bra film enligt mig också :P
    älskar dig gumman <3

    SvaraRadera
  2. Skönt att du mår bättre nu.
    Jag håller med dig i dina synpunkter
    om straff.
    Jätteroligt att du trivs på skolan.
    Kram Mormor

    SvaraRadera