fredag 29 juli 2011

Fullt upp

Nu har jag jobbat hela första veckan. Kan inte säga annat än att jag känner mig helt utmattad för tillfället. Jag jobbar 09:00-15:30 varje dag. Även om det bara blir sex timmar då jag har en halvtimmes lunch, så känns det som väldigt långa dagar för mig. Ibland finns det nästan ingenting att göra, och ibland är man igång några timmar i sträck. Det känns ändå bra att jobba, jag har något vettigt att göra om dagarna, får komma ut och träffa lite folk. Dessutom är de gamla så himla söta, en del av dem vill man bara ta med sig hem!

Måndagen var ganska lugn, men tisdag-torsdag har jag hållit igång ordentligt.
I tisdags for jag själv till stallet efter jobbet. Först  red jag ett dressyrpass på Tee Bar. Just nu tränar vi väldigt mycket på traven och galoppen. Traven har börjat bli riktigt fin nu tycker jag. Hon har för det mesta en stadig form, bra takt och tempo. Ibland (särskilt i hörnen) har hon en tendens att vilja "tippa framåt" och springa iväg lite. Det har blivit mycket bättre nu och jag tror att det är ett bevis på att hon har blivit starkare. Galoppen har också blivit mycket finare som sagt. Just nu kämpar vi mest med att hålla igång den då damen tycker att det är jobbigt att arbeta! Men vi försöker också hitta bra takt och tempo. När jag börjar rida så tänker jag oftast att jag ska köra mest bara grundridning, men det är lite svårt att hålla sig fokuserad på det. För visst är det tråkigt att bara trava runt fyrkantspåret... Därför har jag börjat rida lite skänkelvikningar, dock känns det inte riktigt som att jag får igenom dem... Har även börjat rida serpentiner i trav, jag tycker att det är en bra övning eftersom hästen får träna på att balansera upp sig i svängarna. Dessutom får man träna sin egen ridning ganska mycket. Nu har jag suttit och kollat upp några andra ridövningar som jag ska prova, kanske på tisdag...

I torsdags (igår) var jag till stallet med Helena. Hon överraskade mig genom att säga att hon ville prova rida Jullan! Sagt och gjort. Det var roligt att se ponnyn under någon annan, det är inte så ofta jag får chansen till det. Hon försökte testa Helena också, men hon hade gett sig den på att det skulle gå helt enkelt. Nu är jag nästan helt säker på att det bara är fjanterier som hon håller på med för att komma undan. Det gick i alla fall bra, hon skötte sig i både skritt och trav till slut.
Sen var det Tee Bars tur. Vi red väl mest ett lite mjukgörande och konditionspass. Lite skänkelvikningar och serpentiner, men annars mest på fyrkantspåret. Hon var riktigt fin i traven som vanligt och vänster galopp. Igår fick jag även igenom en fattning i höger! Duktig tjej.

Det lär bli en lugn helg för min del. Idag ska jag då bara slappa. Imorgon skulle farmor och farfar komma och fira mig. Söndag blir det stallet som vanligt. Då hade jag tänkt ta tag i att rida lite dressyr på Jullan - och Tee Bar såklart.

1 kommentar:

  1. Du har verkligen haft fullt upp.
    Så roligt att det har gått bra.
    Ha det bra!
    Kram Mormor

    SvaraRadera