tisdag 16 augusti 2011

Sommarens ridning har gett resultat

Det har varit väldigt mycket värt för mig att kunna rida tre dagar i veckan hela sommaren. Tack vare mina snälla föräldrar har det varit möjligt! Ridningen har även gett resultat, vilket gör det hela ännu roligare! Dels har Tee Bar fått bättre kondition och blivit starkare så hennes ridbarhet har blivit mycket bättre, men min ridning har också förbättrats märkbart. Nedan visar jag några jämförelse bilder från förra året, mest för min egen skull men ändå!



Skritt. Här ser man tydligt att jag rätar på mig bättre och vågar rida mer i skritten. Tee Bar blir kvickare med att svara på hjälperna och jobbar på med ett trevligt tryck bakifrån och genom hela kroppen samt en trevlig bjudning fram till bettet. Dock fick vi ingen riktigt bra bild i skritten, för hon kan bjuda ännu bättre!


Trav. Tidigare tyckte jag att bilden från 2010 var riktigt fin, men nu har jag ändrat mig. Om man jämför bilderna så ser man tydligt att tygeln glappar och Tee Bar rinner iväg, vilket är ett resultat på dålig ridning från min sida. På bilden från i år ser man en jämn kontakt till tygeln och Tee Bar har fortfarande en trevlig bakbensaktivitet. Hon jobbar genom hela kroppen och tack vare bättre ridning från min sida, men även bättre kondition och muskler så orkar hon bära sig själv bättre och vila i steget. Dock fick vi inte heller här med någon bra bild när hon har en ännu bättre framåtbjudning, men det är svårt att fånga rätt ögonblick!


Galopp. Ja, vad kan jag säga... Första bilden är rätt hemsk. Sådär mycket studsade jag alltså ur sadeln i varje galoppsprång nästan. Tee Bar tyckte att det var jobbigt att galoppera och hon spände sig mycket, därför var det jobbigt att komma till bra ridning. På andra bilden ser man att jag fortfarande glappar lite ur sadeln, men det är betydligt bättre! Man ser också att Tee Bar, tack vare att hon har blivit starkare, har fått en rundare galopp. Hon kommer upp bättre med ryggen och har börjat bjuda framåt bättre. Jag kan dock säga att galoppen fortfarande är lite svår. Hon behöver bli ännu starkare och få ännu bättre flås för att kunna bära sig korrekt i en lugn och taktmässig trav. Men jag är ändå nöjd med vårat arbete för det har verkligen gått framåt i sommar. Jag kan nu rida mycket bättre i galoppen, och det känns toppen! Vi har även gjort stora framsteg med höger galopp som är hennes svaghet. Förra sommaren gick det inte ens att fatta höger galopp. Nu fattar hon rätt nästan varje gång jag ber henne och hon orkar hålla igång den ganska bra. Hon har även fattat höger galopp längs fyrkantspåret en gång. Hon är så himla fin den här hästen!

1 kommentar:

  1. Så otroligt duktig du är!
    Du har gjort ett bra jobb!
    Ha det bra!
    Kram Mormor

    SvaraRadera