måndag 31 januari 2011

There's progress now where there once was not

Gissa om jag var trött imorse? Jotack. Men trots detta så har det faktiskt varit en bra dag.
Först hade vi tema fram till lunch. På första passet fick vi en övning där vi skulle kryssa i tre människor/familjer som vi utan tvekan skulle hyra ut en lägenhet till om vi ägde ett hyreshus och tre människor/familjer som vi absolut inte skulle vilja hyra ut en lägenhet till. Givetvis byggde övningen på att man skulle inse sina egna fördomar, men också fundera lite över hur det går till i verkligheten. Vilka kriterier tittar man på när man hyr ut en lägenhet till någon? Ekonomiskt? Socialt? Personligt?
När alla hade gjort det så fick vi sätta oss i grupper och diskutera samt göra en gemensam lista. Jag var med Evelina och Kennet, det roliga var att vi hade valt exakt samma på vilka vi ville hyra ut till, haha! Så det gick rätt smidigt för oss.
På andra lektionen fick vi fortsätta med våra arbeten om rasism och jag har börjat på den sista uppgiften nu, så det känns bra.

Efter skolan fikade jag tillsammans med Nathalie, Sussie, Kennet, Ivan och John. Riktigt trevligt hade vi faktiskt! Kennet och Sussie hade många roliga berättelser att dela med sig av. Nu kommer jag aldrig behöva gå till puben själv, är rätt säker på att jag har hört alla historier... Haha!

Annars så har jag tvättat och skrivit klart min insändare, så det känns som att jag har fått mycket gjort idag!

2 kommentarer:

  1. Jag är så himla STOLT över dig Marielle!
    Över att du tagit klivet ut i det okända,mot självständighet o vågar satsa på skolan och mest av allt för att du kämpar så in i helsike bra för att må bättre!!

    Tusen kramar från en mamma som fäller en glädjetår för dig just nu. ((=

    SvaraRadera
  2. Ja nu är vi hemma igen. Jag har saknat Er alla och din blogg.
    Jätteroligt att se att det går bra på skolan och att ni har trevligt tillsammans där.
    Bilderna du lagt in är mycket levande och fina.
    Hoppas vi ses snart.
    Kram Mormor

    SvaraRadera