söndag 27 februari 2011

"Happiness is a mood, not a destination"

Idag har det inte blivit mycket gjort, jag har varit så sjukt trött. Varför har jag ingen aning om, jag har lagt mig i god tid och sovit ut på morgnarna. Kanske har jag fortfarande inte hämtat mig riktigt från bråket med Jullan igår. Träningsvärk har jag då...
Med andra ord har jag mest myst omkring där hemma, vi for och hälsade på farmor och farfar en sväng också. De blev nog glada, det var längesen jag träffade dem. Oftast blir det så att jag har fullt upp på helgerna när jag åker hem, det är så mycket man vill hinna med. Doris och ridningen är alltid prio ett, självklart familjen och vännerna också. Dock  hinner man sällan med allt man vill.

Nu sitter jag här i mitt rum i Frostkåge i alla fall. Tvättstugan var upptagen när jag kom hit, så jag har inte fått mina kläder tvättade. Tänkte kolla på en stund om det har blivit ledigt, annars får jag göra det imorgon. Hade egentligen tänkt dammsuga rummet imorgon, men det får väl bli på tisdag istället om jag måste tvätta imorgon. Hinner nämligen bara med ett av dem, har rätt så mycket skolarbete nu som ska vara klart innan sportlovet...

"Happiness is a mood, not a destination."
~ Julian Baker, One Tree Hill


Jag satt och funderade lite, det där citatet är ganska tänkvärt. Många av oss strävar efter att bli lyckliga. Kanske strävar vi så mycket att vi glömmer av tiden som går emellanåt, så mycket att vi missar de små ögonblicken som är guld värda. En hund som viftar på svansen när du kommer hem, en varm mule mot din hand, tv-mys med familjen, ett gott skratt tillsammans med en vän, solens strålar som tittar fram - vad gör dig glad? 
Kanske skulle vi försöka sluta anstränga oss så hårt, och istället stanna upp och känna efter. Ta vara på de små stunderna av lycka. Det finns inte en chans att vi kommer att vara lyckliga tjugofyra timmar om dygnet, sju dagar i veckan, året om. Om det vore så tror jag inte att vi skulle uppskatta lyckan heller.
På samma sätt som det är tillåtet att vara hungrig ibland, så är det också okej att känna sig trött och nere ibland.
Ta vara på de små ögonblicken, låt oss leva här och nu.

2 kommentarer:

  1. Det är så sant som du skriver,
    mycket kloka ord.
    Vi bör ta vara på de små stunderna.
    Kram Mormor

    SvaraRadera
  2. ja, kan förstå om du fortfarande är trött efter Jullan händelsen o: var helt slutkörd när jag kom hem också, så kunde bara tänka mig hur trött inte du borde vara.
    men nu kanske vi får bort de där fasonerna, och de skulle ju vara skönt och underlätta (:
    ja, februari har varit hemsk ): tur att mars verkar komma med fina grader (:

    SvaraRadera